El director del Museu del Ferrocarril a Móra la Nova, Jordi Sasplugas, va comparèixer el passat 21 de juny davant la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya a petició del grup parlamentari del PSC. El director va desplaçar-se a Barcelona acompanyat per l'alcalde de Móra la Nova, Carlos Trinchan, i el vicepresident del Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre, Jesús Àlvarez, com a mostra del suport que donen al projecte les administracions locals del territori.
En la seva compareixença, Jordi Sasplugas va presentar els diferents vessants del projecte que es desenvolupa amb base a Móra la Nova. D'una part, i la que dona sentit al conjunt, el projecte patrimonial representat pel Museu, que ara mateix està iniciant els tràmits per inscriure's al registre de Museus de Catalunya i que ja forma part des de fa uns anys del Sistema Territorial del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.
D'altra banda, el vessant formatiu, que ha comptat en el passat amb diferents experiències reeixides, però que caldria rellançar en l'àmbit de l'educació formal, sobretot en les branques de la formació professional. I, per acabar, el tren històric turístic, "Lo Caspolino", que ha d'unir la Costa Daurada i el Baix Aragó.
El projecte de tren històric turístic es troba en la fase final i està gairebé a punt per sortir al mercat. Per assolir aquesta fita, l'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial, impulsora de tots aquests projectes, es va homologar com a taller de restauració ferroviària, únic a Catalunya especialitzat en material històric. Un taller que ja treballa també per encàrrecs de tercers i que ha permès crear diversos llocs de treball.
Ara mateix, l'Agència Espanyola de Seguretat Ferroviària ha tret a exposició pública la normativa de circulació que regirà per a trens històrics. Des de l'Associació s'estan preparant al·legacions al text i també s'està valorant les operacions que caldrà dur a terme per adaptar-se a la nova regla. Entre altres, cal decidir quina serà l'empresa que haurà d'operar el servei ferroviari, tema sobre el qual existeixen diverses opcions.
El diàleg que es va establir entre el director de Museu i els representants dels diferents grups presents a la compareixença va permetre que aquests reconeguessin la importància del projecte tant en l'àmbit territorial com nacional i la necessitat d'una major implicació de la Generalitat de Catalunya en el mateix.